Blog

Waarom BIM niet werkt.

Complete IT en licentiestructuren zijn opgetuigd en weer afgebroken en uw meest koele medewerkers van weleer zijn over het kookpunt heen. Uw marketing via LinkedIn, Twitter en Facebook is toe aan een Nee/Ja sticker en nog steeds is BIM een toverwoord. U vraagt zich af waarom BIM niet werkt. In plaats van droevig te worden over het probleem, leer ik mijn kinderen na te denken over een oplossing. Ik geef ze suggesties, stuur een beetje bij  en maak het vinden van de oplossing hun persoonlijke succes. Ik wil niet zeggen dat BIM uw persoonlijke succes gaat worden na dit blog, maar ik heb wat suggesties. Suggesties waardoor BIM beter kan werken.

  nee ja

Simpel

Laten we beginnen bij het begin. Waarom ging u ook alweer aan BIM doen? Was het die aanbesteding van die klant die ook eens wat nieuws probeert? Het marketing verhaal van die grote jongens uit het oosten des lands? Of toch het gevoel dat BIM de toekomst heeft? Veel (eind)verantwoordelijken begrijpen niet wat er zo moeilijk kan zijn aan BIM. Er is een computer met de juiste software en een medewerker die weet hoe deze computer aan moet. Dit Jonkie heeft s’avonds toch tijd genoeg om simplebimzichzelf BIM te leren? (de dure licentie wordt immers door de organisatie betaald, die medewerker moet er ook wat voor over hebben).

Vaak wordt “Het-Jonkie-zonder-ervaring” als kartrekker aangewezen om de “oude-rot-in-het-vak” te helpen met BIM. Na één project heeft het Jonkie genoeg ervaring opgedaan voor een volwaardig project en de oude rot heeft een zwarte band computerkunde. Tot zover de “simpele verwachtingen”, de eerste reden waarom BIM niet werkt.

Lastig

BIM vergt nogal wat van “het systeem”. Welwillende (vaste) klanten met budget en een organisatie met visie. Essentieel zijn medewerkers met niet alleen een drive om zich te ontwikkelen en kennis van IT, maar ook nog communicatieve skills, inlevingsvermogen en gezond verstand. BIM betekent meer dan uitleggen dat u “modellen clasht” en mooie 3D plaatjes kunt maken. Het gaat verder dan werkafspraken die uw hoofd inkoop maakt met de goedkoopste onderaannemer en misschien nog wel het allervervelendste: BIM ontwikkelt zich (en veranderd dus) continu.

Kijken we naar wat BIM betekent voor de leek (+/- 98% van uw klanten), dan komen we vaak niet verder dan 3D en faalkostenreductie. In de ontwikkeling van informatiesystemen, wordt BIM inmiddels echter al overschaduwd door Internet of Things, Sensoren, BigData, Onderhoud en Facility management. Onderwerpen die ook zonder 3D en faalkostenreductie prima kunnen verlopen. Als de visie van uw organisatie zich richt op de 3D vorm van BIM is het uw klant lastig uitleggen wat de meerwaarde is. Zeker als zijn (lange termijn) doelstellingen ook zonder BIM te realiseren zijn. De tweede reden waarom BIM niet werkt.

Veranderen

Als we de klantfase voorbij zijn, is het aan de interne teams om te (mooie term) “omdenken”. De organisatie waar voorheen alle informatie in 1 of 2 tekenrondes goed moest zijn en communicatie het beste via e-mail verliep, die organisatie moet anders. Interactie tussen disciplines loopt soms op tot 8 á 10 verschillende versies. Om hier voldoende tijd voor te creëren dient het proces eerder en met minder info gestart te worden (dat is eng, maar wel noodzakelijk). Door de wildgroei aan versies is het vertrouwde “allen beantwoorden” knopje in de mailbox niet aan te raden. Communicatie moet soms op een andere manier, via andere media met een andere gebruikersinstructie.

BIM is in deze fase niet een combinatie van verschillende organisaties die samenwerken. Het BIM team dient t.b.v. het project te acteren als één organisatie waarin iedereen elkaar als collega ziet, weg met de traditionele hiërarchie tussen aannemer en onderaannemer. Kopje koffie, kwartiertje babbelen over voetbal en het bezigen van relatiemanagement. Lastig voor de generatie waarbij werk vooral snel af moet, de telefoon om 17:00 uur uit gaat en de lunch elke dag van 12:30 tot 13:00 uur duurt. Lastig ook voor de oude rot in uw organisatie. Deze generatie wil vaak liever niet veranderen, angstig voor het onbekende, vertrouwd met de ervaring van het verleden i.p.v. de potentie van de toekomst. En ja, dat is alweer een reden waarom BIM… afijn u snapt m!

Maar hoe?

Dan de suggesties, hoe “omdenken” we dit? Voordat u me gaat vertellen wat de obstakels zijn om het niet te doen, geef ik u mijn suggesties en de redenen om het wel te doen.

  • Combineer Jonkies met oude rotten, maar behoud deze teams over minimaal 4 projecten;
  • Investeer in competenties tijdens werktijd, uw personeel is uw vermogen (de besparing van faalkosten is veel hoger dan de investering in competenties);
  • Bedenk wie uw klant is en stem uw verhaal daarop af. Elke presentatie zou uniek moeten zijn, zoals elke klantbehoefte uniek is;
  • Zet uw BIM marketingmachine een tijdje uit (iedereen heeft uw plaatjes al eens gezien);
  • Zorg dat uw medewerkers bijhouden wat er in de markt gebeurt, maak er tijd voor vrij;
  • Hervorm uw processen, er bestaat geen standaardproces voor een niet-standaard product.

hg

De reden waarom u dit doet, is omdat de klant van vandaag niet van gisteren is. Hij heeft zoveel verhalen gehoord over BIM, nog een generiek verhaal voegt geen waarde toe. Uw personeel van gisteren, is niet het personeel van morgen. Mensen met de mind-set die u zoekt, vinden overal een baan, dus waarom bij u? (dat impliceert dat als u ook nu al prima in staat bent medewerkers te vinden, dit waarschijnlijk niet de medewerkers van morgen zijn) Salaris en een auto zijn al lang niet meer doorslaggevend. High potentials willen zich ontplooien, beter worden, verantwoording voelen. Beperk ze niet tot 40 uur en ze zullen u belonen met een prestatie die veel hoger ligt. Zorg dat de medewerker van morgen, vandaag bij u wil werken!

Ten slotte

Maak een verhaal dat klopt. Maak een verhaal dat generiek beschrijft wat uw organisatie kan bieden, maar altijd op individueel niveau de specifieke meerwaarde duidelijk maakt. Geef medewerkers de ruimte en het budget om dit verhaal waar te maken. Creëer teams o.b.v. de juiste mix van competenties, niet o.b.v. de meest efficiënte bezetting.

Misschien wel de belangrijkste, zoek een klant die wil weten waarom BIM wèl werkt.

 

Meer weten over MVRO, Klik Hier

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *